«Ми спокійно переживемо кризу». Інтерв’ю з топменеджментом VEKA AG. Частина 1
У травні 2020 р. у виданні Bauelemente Bau (BBI), що є флагманом німецької віконної журналістики, було опубліковано серію матеріалів, присвячену лідерові ринку профільних систем із ПВХ — VEKA. Окремої уваги варте інтерв’ю з топменеджерами концерну. Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі ексклюзивний переклад першої частини матеріалу, де представники керівництва VEKA AG розмірковують щодо впливу пандемії на галузь, а також розповідають про продуктові інновації компанії та про багато інших, не менш цікавих подій.
Через коронавірусну інфекцію у світі спалахнула криза, скасовуються заходи, обмежено пересування людей… Після 2019 року, за підсумками якого оборот групи компаній VEKA виріс на цілих 3 %, нинішній рік виглядає менш райдужно. Редактори BBI поговорили з головою правління групи компаній VEKA Андреасом Хартлайфом і новим директором зі збуту та маркетингу, а також генеральним директором ТОВ «ВЕКА Україна» Йозефом Лео Бекхоффом, обговорили стратегії компанії в ситуації з коронавірусом і можливі наслідки для бізнесу. Новий керівник відділу внутрішнього збуту Александр Шоллє очікує спад і в Німеччині після рекордного 2019 року, але бачить непогані шанси для невеликих віконних компаній
Актуальна ситуація, VEKA у світі, нові продукти й рішення
Зазвичай таку розмову ми проводимо по завершенні Fensterbau Frontale, але цього року виставки не буде. Що ви думаєте про нинішній стан справ?
Хартлайф : Насамперед я хотів би підкреслити, що цей захід має величезне значення для галузі загалом і для нас зокрема. Він завжди дає потужний стимул для розвитку галузі, і ми із задоволенням беремо в ньому участь, представляючи гостям із різних країн наші ідеї та інновації. Це всіх заряджає ентузіазмом. Тому ми спочатку погодилися з перенесенням виставки на червень , адже ми дійсно хотіли брати в ній участь. Але потім ситуація з пандемією стала критичною, і ми прийняли найкраще в цій ситуації рішення все ж таки відмовитися . Для нас є пріоритетним боронити здоров’я наших співробітників, клієнтів і партнерів. Це — понад усе. Ми не хотіли залишатися в ситуації невизначеності до кінця року, тому діяли саме так. Водночас у нас була заготовлена презентація чудових інновацій — нових підйомно-розсувних дверей VEKAMOTION 82 і новаторської віконної системи AluConnect. Ми хотіли представити їх партнерам на виставці, але тепер шукаємо для цього інші можливості.
VIDEO
Криза, пов’язана з коронавірусною інфекцією, дедалі набирає обертів, обмеження стають жорсткішими. Як, на вашу думку, ситуація в Німеччині та світі вплине на компанію?
Бекхофф : На сьогодні (інтерв’ю було записано 25 березня) відчутних наслідків поки що немає. Обороти радують. За винятком, звичайно, Італії, але спад продажів там компенсується іншими ринками, де справи йдуть добре, особливо в Німеччині. Однак загальний оборот за квітень, за нашими оцінками, впаде на 30–50 відсотків. Наші замовники вже фіксують збитки у сфері ремонту, які, швидше за все, стануть ще більшими. Але при цьому спостерігаються відмінності в регіонах. Як криза вплине на ситуацію в глобальному сенсі, поки неможливо оцінити. Свій слід залишить брак робочої сили з інших країн, а також можливе призупинення поставок матеріалів. І все ж наші партнери діють зразково: як і ми, вони постаралися за можливості утворити команди, що працюють незалежно один від одного. Ми підтримуємо тісний контакт із замовниками й узгоджуємо розумний спосіб дій в індивідуальному порядку. Ми відмовляємо від того, щоб імпульсивно скуповувати матеріал і створювати надлишкові товарні запаси, адже це контрпродуктивно й обмежує ліквідність компанії.
Хартлайф : У наших філій у різних країнах справи складаються зовсім по-різному. Так, наприклад, у філій США і Бразилії, уряди яких мають особливий погляд на пандемію, поки що все добре. Однак замовники із цих країн уже повідомили про припинення роботи, так що ми будемо діяти за обставинами. У Великобританії, Франції й Іспанії виробництво зупинено на деякий термін, а в Польщі робота, ймовірно, триватиме. У Китаї ж виробництво, на щастя, відновилося.Загалом наслідки кризи для VEKA стануть остаточно зрозумілими тільки наприкінці року, але ми мусимо виходити з того, що поставлених цілей ми, швидше за все, повною мірою не досягнемо. Поки що також складно оцінити довгостроковий вплив — на економіку або ринок праці, наприклад. І все ж ми впевнені, що спокійно переживемо кризу.
До яких заходів ви вдалися, щоби компанія якомога довше залишалася на належному рівні?
Хартлайф : В Зенденхорсті, де розташований наш відділ кадрів, ми створили кризовий штаб, який визначає найбільш термінові заходи, необхідні для забезпечення максимально можливого захисту співробітників і одночасної підтримки компанії. Ми стежимо за тим, щоби звести до мінімуму контакти один з одним. Багато співробітників перейшли на режим віддаленої роботи. Для ведення переговорів, як внутрішніх, так і зовнішніх, використовуються теле- і відеоконференції. Нас тішить, що співробітники реагують дуже конструктивно і відповідально. Вони серйозно ставляться до поточної ситуації й невідкладно почали дотримуватися встановлених компанією правил і навіть самостійно беруть на себе додаткові обмеження. Як виробниче підприємство, ми повинні дбайливо ставитися до співробітників і водночас гарантувати замовникам своєчасне постачання навіть у такі складні часи.
Ми своєчасно вжили комплексних заходів , щоби забезпечити безпеку співробітникам, а також гарантувати підприємству здатність продовжувати поставки.
Багато промислових підприємств скаржаться на перебої з постачанням. Які уроки має винести галузь з економічних наслідків пандемії? Насамперед — чи потрібно переглянути устрій ланцюжків постачання?
Хартлайф : Ще перед початком пандемії ми намагалися використовувати короткі та надійні ланцюжки постачання, за можливості закуповували все важливі компоненти на місці. Ми розраховуємо на те, що наші постачальники відновлять свої виробничі потужності в Європі. Це стосується, наприклад, наявності конкретних стабілізаторів. Наші місцеві філії також намагаються, за можливості, співпрацювати з місцевими постачальниками. Таку модель ведення бізнесу ми успішно застосовуємо вже багато років і не в останню чергу — для скорочення витрат на логістику і транспорт.
Давайте поговоримо про щось приємне. 2019 рік був хорошим для групи VEKA? У яких країнах зокрема?
Хартлайф : Минулого року наш оборот склав 1,129 млрд. євро — це зростання на цілих 3 %. Позаяк йдеться про абсолютно природне зростання, ми дуже задоволені таким результатом. Серед певних країн найуспішнішим ринком стала для нас Німеччина, де зростання склало рівно 3 %. Насамперед ми зобов’язані цим розвитку наших постійних замовників, що нас вельми тішить. У Центральній Європі — найбільшому регіоні продажів — зростання також склало 3 %, що свідчить про дуже хороший результат. Пропорційно збільшилися продажі в країнах Північної Америки (на 9 %). В Азії зростання продажів склало 24 %, перш за все завдяки розвитку в Індії, але й у Китаї показники також значно покращилися.
А як розподілився оборот за видами продукції?
Бекхофф : Беззаперечним лідером продажів у Німеччині й експорту стала наша флагманська система Softline 82 , але системи серії 76 також набувають усе більшої популярності й поступово витісняють 70-міліметрові платформи. Загалом потрібно буде ще поспостерігати, яка система буде продаватися краще. Насамперед це відбувається завдяки збільшенню частки кольорових профілів — серед продукції VEKA вона складає майже 40 %.
Що спонукало вас створити AluConnect — абсолютно нову систему, яка поєднуватиме в собі пластик і алюміній?
Хартлайф : Розробка цієї системи була стратегічним рішенням. VEKA AluConnect стане дуже ефективною й конкурентоспроможною пропозицією перш за все для виробників вікон, які вже застосовують алюміній у своїй продукції і планують таке виробництво відкрити. Наша нова розробка допоможе їм значно збільшити продуктивність, адже у виготовленні систем VEKA AluConnect можна використовувати автоматизовані процеси — так само, як і у виготовленні пластикових елементів. Крім того, ці системи відповідають тенденції використовувати елементи все більшого розміру. AluConnect пропонує найкраще з обох напрямів, і ми бачимо відповідний потенціал. До того ж, у деяких країнах ринкова частка алюмінію значно вища, ніж у Німеччині, що створює для наших партнерів додаткові можливості.
У системах VEKAMotion 82 ви знову абсолютно по-новому втілили ідею підйомно-розсувних дверей. Що послужило причиною?
Бекхофф : Конструкції VEKASLIDE випускаються вже десять років і користуються популярністю в обох варіантах монтажної ширини — 70 і 82 мм. Ми постійно покращували їх, але поступово вони перестали відповідати вимогам ринку в багатьох сферах застосування. В той же час спостерігається підвищений попит на підйомно-розсувні двері, які утворюють важливий ринковий сегмент зі зростаючим потенціалом. Тому настав час створити щось нове, що відповідає сучасним вимогам до співвідношення ціни і продуктивності, якості й обробки. Ми змогли це зробити завдяки тісній співпраці із замовниками, які привнесли до розробки безліч важливих стимулів і ідей. Ми переконані, що системи VEKAMOTION 82 і VEKAMOTION 82Max — це продумані рішення, які дійсно забезпечують замовникам і споживачам додаткові переваги.
VIDEO
Ви оголосили своїм головним завданням розвивати використання цифрових технологій у галузі виробництва вікон. Який стан справ на сьогодні?
Хартлайф : Про цифрові можливості і створення мереж говориться багато, але все ж слід підходити до цього питання з позиції практичної доцільності. До нашого асортименту вже багато років входять цифрові продукти й послуги для основних етапів виробничого ланцюжка. Тепер ми хочемо зв’язати пропозиції й можливості різних брендів і ще сильніше об’єднати їх. Водночас ми враховуємо весь процес у цілому: планування і віртуальну презентацію елементів, проектування і виготовлення, монтаж і післяпродажне обслуговування. Ми створили дочірню компанію DBS, де об’єднали ці ключові галузі (ми називаємо їх цифровим інструментарієм) для використання у всій групі VEKA. Ми також маємо намір пропонувати замовникам додаткові переваги в цій сфері, які підвищать їхню конкурентоспроможність.
Наскільки готовою до нових можливостей показує себе галузь у міжнародному масштабі? Чи є відмінності між регіонами?
Хартлайф : Насамперед, слід визнати, що деякі інші країни виявилися більш сміливими й готовими до експериментів у цій царині (наприклад, впровадження інформаційного моделювання будівель або розширення онлайн-магазинів). У Німеччині ці питання поки розглядають, швидше, з обережністю і вважають за краще шукати найкраще рішення, що може відняти дуже багато часу. Перешкоди на шляху до оптимального цифрового рішення в першу чергу пов’язані з відсутністю стандартів і якістю вихідних даних. У цій галузі й ми, і наші замовники бачимо хороші перспективи саме для Німеччини. Ще одним вирішальним чинником успіху я вважаю той факт, що компанії переосмислюють свої бізнес-моделі і процеси й адаптують їх для використання цифрових можливостей.
Виробництво ламінаційних плівок Spectral ви перенесли до Швейцарії. Тепер ними займається ваша сестринська компанія celotec. Чи плануєте ви розширювати участь у сфері кольорового оформлення, відкривати нові сфери застосування?
Хартлайф : У цього питання два аспекти, які необхідно розглядати окремо. По-перше, ми визначаємо, які відтінки й дизайни хочемо додати до пропозиції плівок SPECTRAL . При цьому ми враховуємо тенденції і прислухаємося до зворотнього зв’язку від багатьох клієнтів, щоби розширювати колірну палітру розумно й обачно. На виставці Fensterbau ми збиралися представити не тільки два нових монохромних відтінки — червоного вина й сепії, — але також ряд плівок, що імітують масив дерева, з ультраматовою поверхнею. Повірте, це щось особливе. Ми маємо намір порадитися із замовниками й до наступного року підготувати пропозицію з варіантами таких плівок.
VIDEO
Наступний аспект вашого питання стосується нових сфер застосування ламінаційних плівок SPECTRAL. Виявити такі сфери — завдання компанії celotec. Наприклад, зовнішнє оформлення будівель: існують способи застосування плівок на фасадних елементах або гаражних воротах, так що оформлення всієї будівлі можна виконати за допомогою плівок SPECTRAL. У внутрішньому декорі виникає питання застосування плівок для оформлення дверей, стін, меблів або кухонних гарнітурів. У поєднанні з нашими пластиковими листами VEKAplan плівки вже застосовуються як для зовнішнього, так і для внутрішнього оформлення.
Крім того, ми займаємося й іншими каркасними матеріалами, наприклад, металами, деревно-пластиковими композитами або мінералами. Цю галузь ми тільки почали розвивати. Особлива гаптика й численні технічні переваги плівок SPECTRAL забезпечують дуже великий потенціал.
Чи є серед співробітників VEKA «молоді й зухвалі» винахідники, які не завантажені рутинною роботою й можуть присвячувати себе пошуку нових напрямів та ідей?
Хартлайф : Авжеж є! При цьому ми прагнемо, щоб ідеї та інновації не тільки розроблялися, але і зрештою втілювалися в життя. Сюди належать такі проекти, як VEKA SPECTRAL, DBS, AluConnect, а також елементи систем автоматизації — вимикачі, елементи управління і приводи. Усі ці продукти або вже випущені на ринок, або ось-ось на ньому з’являться. Це завжди найважливіший етап усього процесу. Адже який сенс від найпрекраснішої ідеї, якщо її не можна використовувати або продати? Розробка інновацій міцно записана в ДНК нашої компанії. З певного часу в неї з’явилися й організаційні основи. Крім DBS, у компанії VEKA AG є відділ технологій та інновацій, у якому працює сім фахівців із різних сфер. Така співпраця забезпечує свіжий, незашорений погляд на певні завдання.
Слідкуйте за нами в зручному для Вас форматі!
Facebook: https://www.facebook.com/VEKAUkraine
YouTube: https://www.youtube.com/user/OknaVEKAUkraine
Instagram: https://www.instagram.com/vekaukraine/
Telegram: https://t.me/vekaukraine